Powered By Blogger

dissabte, 24 de juliol del 2021

La cançó i Els Setze Jutges



ELS SETZE JUTGES.-

La Nova Cançó és el nom amb el qual es coneix el moviment que 

en ple franquisme impulsà una cançó catalana que reivindicava l'ús

normal de la llengua alhora que denunciava les injustícies del règim.

Aparegué a la segona meitat de la dècada 1951-1960, en iniciar-se 

un grup format per consell de Josep Benet i de Joan i Maurici

Serrahima i integrat per Jaume Armenjol, Lluís Sarrahima 

i Miquel Porter, els quals compongueren unes primeres cançons 

en català, fet que responia a un clima tant universitari com de les

diferents classes socials catalanes. També hi va tenir a veure

l'aparició radiofònica de Font Sellabona com "El trobador de

Catalunya", la fundació de la discogràfica Edigsa, etc.

El 1962 n'aparegueren els primers discs, i es començà a 

diversificar-ne les tendències: conjunt musical, conjunt vocal,

cantautor, intèrpret d’èxits d'altres autors, etc.

Una professional, Salomé, i un renovador valencià, Raimon,

obtingueren, el 1963, el primer premi del cinquè Festival 

de la CancóMediterrànea amb la cançó Se’n va anar.

Malgrat les restriccions i les dificultats administratives en la

transmissió radiofònica i televisiva i en la producció discogràfica, 

la Nova Cançó reuní cada cop més adeptes i obligà molts intèrprets 

a optar per una autèntica professionalització, reclamada per la crítica

i un públic cada cop més exigent. Els professionals sorgiren en un

terreny, mentre que a l'oposat hi havia els anomenats protestataris 

i el folk, corrents que suposaven una normalització, com la de la

majoria dels països europeus. En aquest sentit, aparegueren

formacions com el Grup de Folk i, més endavant, Esquirols.

Es destacaren artistes que van contribuir a enriquir el món de la

cançó en els seus inicis amb les seves personalitats artístiques, 

com ara Salvador Escamilla, Guillem d'Efak i Núria Feliu o nous

membres d'Els Setze Jutges. Alguns obtingueren triomfs

internacionals.

Arran d’aquest moviment, nasqueren moviments paral·lels 

a Galícia i al País Basc.

Els Setze Jutges. Components:

Delfí Abella Giber

(Barcelona 2 febrer 1925 - Barcelona, 1 febrer 2007) Psiquiatre.

Josep Maria Espinàs i Massip 

(Barcelona - 7 març 1927 ) Periodista.

Miquel Porter i Moix 

(Barcelona 10 maig 1930 - Altafulla, 18 novembre 2004) Escriptor

Remei Margarit i Tayà 

(Sitges 25 desembre 1935 ) Periodista

Maria del Carme Girau 

(Simat de la Valldigna - 5 desembre 1940 - ) Cantant

Xavier Elies 

(Barcelona 15 abril 1941 - 30 juny 2010) Economista

Guillermina Motta 

(Barcelona 26 febrer 1942 ) Cantant

Francesc Pi de la Serra i Valero 

(Barcelona 6 agost 1942) Compositor

Enric Barbat i Botey 

(Barcelona 28 abril 1943 - 11 desembre 2011) Cantautor

Joan Manuel Serrat i Teresa 

(Barcelona 27 desembre 1943) Cantautor

Joan Ramon Bonet Verdaguer (Palma 1944) Cantant

Martí Llauradó i Torné 

(Barcelona - 8 gener 1947) Cantautor

Maria del Mar Bonet 

(Palma 27 abril 1947) Cantautor

Lluís Llach i Grande 

(Girona 7 maig 1948 ) Cantautor

Rafael Subirachs i Vila 

(Vic 22 juliol 1948) Cantant

Maria Amèlia Pedrerol 

(25 juny 1950 ). Cantant.


Inés Encuentra


ENS SEGUEIXEN CALENT 

CANÇONS D' ARA.-


Quan a la llunyania dels principis dels anys seixanta en Maurici

Serrahima va veure publicat el seu article Ens calen cançons d'ara,

allò va ser sens dubte el tret de sortida indiscutible per el que va

acabar anomenant-se "La Nova Cançó catalana" i  que posteriorment

fou mirall d'altres moviments com ara la Cançó Castellana, 

la Basca o fins i tot la Nova Trova Cubana.

Però anem a pams, arrel de l'article tot un seguit de ciutadans

professionals liberals de classe mitjana tingueren l'encert d' endegar

tota una tasca feixuga d'articulació en base a l´esmentat article.

En Josep Maria Espínás, escriptor, En Miquel Porter Moix, llibreter 

i cinéfil, En Delfí Abella, psiquiatre, s'aplegaven, feien reunions 

i buscaven amb delit d'altres artistes que cantessin en catalá. 

I tot aixo durant els anys més foscos del franquisme,

en una Barcelona grisa dins una Catalunya somorta,

sense braços i amb una escassa capacitat real de resposta.

I, d´aquesta manera, es va anar creant les bases del que serien 

Els Setze Jutges.

Tot amb aixó, ja feia temps que ens arribaven els ressons 

d'una veu de València que cridava al vent, cantava les esperances 

i plorava la poca fe, maldava la fosca nit i ens recordava

amb la seva vehement veu que nosaltres, efectivament, 

no èrem d'eixe món.

En Serrat, en Llach, La Bonet, L'Ovidi, en Quico i tants 

i tants bons cantants anaven apareixent, cadascú amb 

el seu tarannà i van fer pinya, s'uniren i s'articularen segons 

l'esperit inicial que van dissenyar els pioners i així es revoltaren 

amb les úniques armes que disposaven, la guitarra, la veu i la

llengua catalana com a vehicle. Van sortejar hàbilment tota

mena d'obstacles com la censura i les constants prohibicions 

i a poc a poc van poder arribar a disposar dels seus propis canals 

de difusió.

Ben aviat tot aquell enrenou es va convertir en una autèntica 

catarsi ciutadana en la lluita per les llibertats individuals i

col·lectives i pel reconeixement al dret a la diferèncía.

Allá on anaven omplien, fins i tot fora dels límits del Principat 

i de l' àrea dels Països Catalans com ara Madrid, París, etc.

La fosca, fosquíssima nit, s'anava esvaint i de cop i volta uns petits

rajos de llum il·luminaven la nostra vida, semblava que començava

a aclarir i ens va arribar aquesta democrácia.

Tot d'un cop, d'un plomall sec, es va pensar que aquells 

que a la seva manera, pero tan eficaçment, havien lluitat pels drets

i les llibertats ja no hi calien.

Som a l'any 2021. La cançó va jeure mig estrafeta a les més

fosques catacumbes d'aquesta democràcia nostra que ens embarga

durant un temps.

Ara ha recuperat el seu hàlit musical però ha perdut molta capacitat

crítica i esperit de revolta.

Ens segueixen calent cançons d'ara, cançons que ens parlin de la

soledat de l'home modern, atrafegat i atrapat en una espiral de

presses, però també cançons de denúncia contra els sovintejats 

abusos de poder, cançons de resistència, cançons de rebel·lia, 

cançons que ens parlin també de la infinita soledat de l´home davant 

l´arbitrartietat i del gran ofec que pateixen les cultures minoritàries,

estabornides i esmaperdudes sota la pressió inaguantable 

dels estats que les anorreen.

A la llengua, la cultura, la cançó, la identitat, la igualtat i la raó 

I'hem de defensar amb les ungles i amb les dents, a cops de rábia

peró també a cops d'il·lusió, ben contents de saber el que som i el

que volem.

Ens en sortirem, sens dubte.


Antoni Garcia Iranzo

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Moltes gràcies pels vostres comentaris!